Marta Perlińska – Lektorka angielskiego

NETWORKING - jak go wykorzystać?

Marta Perlińska

Lektorka angielskiego

Jak mówi przysłowie ,,Nie ważne kogo Ty znasz, lecz kto zna Ciebie”. Brzmi jak trywializm, o którym większość z nas na co dzień nie pamięta. Dziś postaram się, abyś zapamiętał/a to zdanie i uświadomił/a sobie jak ważne jest w życiu zawodowym.

Zacznijmy od Manuela Castellsa i jego społeczeństwa sieciowego. Castells już dawno zauważył, że globalizacja ma ogromny wpływ na przepływ informacji, a nowe technologie doprowadzą nasze społeczeństwo do momentu, w którym każdy będzie w relacji z każdym. Warto więc te relacje wykorzystać w celach zawodowych. Według Castellsa nowoczesne społeczeństwa są otwarte, co więcej

w szerszej perspektywie historycznej społeczeństwo sieciowe stanowi jakościową zmianę w ludzkim doświadczeniu. Jeśli odwołamy się do starej tradycji socjologicznej, zgodnie z którą działanie społeczne może być rozumiane, na najbardziej podstawowym poziomie, jako zmieniający się wzór stosunków między naturą i kulturą, to rzeczywiście jesteśmy w nowej erze (Castells 2007: 474).

Co za tym idzie, rola tworzenia sieci kontaktów jest ważniejsza (ale i łatwiejsza) niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli odpowiednio zaplanujemy networking, możemy dzięki niemu otrzymać informacje odnośnie wyboru naszego zawodu, zyskać mnóstwo informacji o naszej branży czy jej możliwości, ale i stworzyć relacje z osobami z branży, z którymi możemy w przyszłości współpracować.  Trzeba jednak pamiętać, że networking to nie załatwianie pracy, a raczej zyskiwanie umiejętności i tworzenie relacji, które mogą nam pomóc w rozwijaniu biznesu lub w dobrym zaprezentowaniu się na rozmowie o pracę.

Warto zwrócić uwagę na to, że znajomości posiadają w Polsce dość negatywny wydźwięk (Michałowska 2017: 67). Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ networking można przekłuć w sukces zawodowy. Dlaczego? Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że do odniesienia sukcesu w jakiejkolwiek branży potrzebny jest nie tylko nasz wkład, ale i ktoś, kto za ten wkład i pracę zapłaci, dzięki networkingowi możemy dotrzeć do większej ilości osób, które albo same staną się naszymi klientami, albo polecą nas, gdy ktoś zwróci się do nich z zapytaniem o specjalistę z branży.

 

 

Aby w pełni skorzystać ze spotkań networkingowych, istotne jest, żeby dobrze się do nich przygotować. Jednym z najważniejszych punktów takich spotkań jest prezentacja uczestników, która ma przełożyć się w przyszłości na przekazywanie rekomendacji o nich. Jak więc przygotować się do spotkania? Naucz się prezentować to, co robisz w przystępny, zwięzły i ciekawy sposób. Spróbuj wyszukać informacje na temat innych uczestników, tak, aby nie przegapić okazji i nie wykorzystać jej do porozmawiania z osobami, które mogłyby bezpośrednio potrzebować Twoich usług.

Czy networking opiera się tylko na spędzaniu czasu z różnymi ludźmi? Zdecydowanie nie. Networking, to nie tylko spotkania towarzyskie. Za samym poinformowaniem innych członków o tym, że w ogóle zajmujesz się daną branżą, musi iść coś jeszcze.

Według Ivana Misnera, założyciela BNI (Business Network International, czyli organizacji biznesowej, która powstała w Stanach Zjednoczych) na proces budowania trwałych relacji biznesowych składają się trzy wartości V-C-P.

V- Visibility – czyli widoczność (na spotkaniach ale też np. w mediach społecznościowych)

C- Credibility – wiarygodność (warto mówić o swoich doświadczeniach, osiągnięciach i wartościach biznesowych)

P- Profitability – rentowność (pamiętaj nie tylko o korzystaniu z rekomendacji, ale i o zasadzie wzajemności, w której to Ty polecasz innych)

BNI działa w myśl zasady Givers Gain – Dający Dostaje, przedsiębiorcy aktywnie współpracują ze sobą w biznesie, przekazując sobie wzajemnie zlecenia, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. (źródło: https://www.bnipolska.pl/)

Czy networking działa? Z mojego doświadczenia tak, działa w takim stopniu, w jakim się w niego zaangażujemy. Czy ja sama z niego korzystam? Owszem. W tym miejscu chciałabym podziękować wszystkim osobom, które współpracowały ze mną, lub polecały mnie innym osobom (w szczególności moim gościom na spotkaniach ze studentami, czyli Ewie Ciesielskiej, Jankowi Brzostowskiemu, Ani Kurkiewicz i Marcinowi Naranowiczowi oraz wszystkim nauczycielom i nauczycielkom, którzy podzielą się z Wami swoją wiedzą i doświadczeniem – link do spotkań) Networking to świetny sposób na budowanie nie tylko relacji biznesowych, ale i marki osobistej. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu networkingu możemy zyskać rozpoznawalność i trafić do większej rzeszy klientów.

Dajcie znać, czy korzystacie z opcji networkingu, oraz, czy w waszej branży ma on wpływ na odnoszony sukces.

 Polecana literatura:

Manuel Castells – Społeczeństwo sieci

Tullier Michelle – Networking Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki
tworzeniu sieci kontaktów

Wendt, Turniak – Profesjonalny networking- czyli kontakty, które procentują

Maciej Gnyszka – Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by to zmienić?

Źródła: 

Castells M., 2007 – Społeczeństwo sieci

Michałowska M., 2017 – Osobliwości sieci społecznych. Networking w procesie poszukiwania pracy

Zobacz więcej postów

[bdp_post_carousel show_date="false" show_author="false" show_tags="false" show_comments="false" media_size="medium" slide_show="4"]

Chcesz więcej materiałów?
Sprawdź mojego najnowszego ebooka

Napisz do mnie

Chcesz przenieść swoją wiedzę z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej? Nauczyć się jak pozyskiwać wiedzę z filmów czy seriali? A może szukasz interesujących lekcji online na kursy biznesowe?

Skontaktuj się ze mną
Networking – jak go wykorzystać?