Marta Perlińska – Lektorka angielskiego
Lektorka angielskiego
Podczas prawie 10 lat doświadczenia w pracy jako nauczyciel kilkanaście razy zdarzyło mi się spotkać z prośbą, żeby lekcje angielskiego to było ,,tylko mówienie” bez gramatyki. Czy tak się da? Być może są metody, które skupiają się wyłącznie na mówieniu, jednak (według mnie) mogą być dość ograniczające – w większości uczymy się szablonów językowych, których możemy nie umieć zmienić czy dostosować w zależności od potrzeby. Gramatyka jest ważna – jeśli uczymy się angielskiego aby się komunikować ważne jest, żebyśmy umieli jej używać w codziennym angielskim, nie tylko uzupełniając ćwiczenia.
Jak zatem przełożyć gramatykę z ćwiczeń na codzienny angielski?
1. Czasy – w teorii umiem wszystkie, w praktyce używam dwóch.
Świetnym sposobem aby otworzyć się na większą różnorodność Czasów Gramatycznych jest zaczęcie od porównywania czasów. Warto zauważyć różnice pomiędzy Present Simple i Continuous, porównać Past Simple i Present Perfect czy Past Continuous – nauczmy się używać tych czasów w jednym, dłuższym zdaniu (np poprzez tłumaczenie na podstawie teorii, którą już znamy). Dzięki temu będziemy bardziej świadomi kiedy i w jaki sposób możemy mieszać Czasy, a co więcej – urozmaicimy nasze wypowiedzi, nadamy im kontekst i chronologię.
2. Strona bierna – przykład na to, czemu kalki z j. polskiego mogą być problematyczne
W sytuacji, w której dana struktura gramatyczna nie ma odzwierciedlenia 1:1 w języku polskim (np. strona bierna jest dużo częściej używana w j. angielskim niż po polsku) jeśli nie znamy kontekstu, nie słyszeliśmy jej w żywej mowie możemy mieć problem, aby samemu zacząć używać tej struktury w swoich wypowiedziach. Warto więc robić ćwiczenia na podstawie autentycznych tekstów czy nagrań – wyszukiwać dane struktury w materiałach, sprawdzać czy dany materiał ma styl formalny, nie formalny, czy jest to slang itd. Dzięki temu uświadomimy sobie kiedy i dlaczego użytkownicy j. angielskiego posługują się daną strukturą – może nam to pomóc przestać robić kalki z j. polskiego i myśleć schematem tłumaczenie PL-ANG w głowie.
3. Weryfikujmy znajomość teorii w praktyce
Idealny scenariusz nauki jakiekolwiek zagadnienia z gramatyki przewiduje, że po nauce teorii i zrobieniu ćwiczeń z danego zagadnienia gramatycznego będziemy je ćwiczyć w praktyce np. w mowie. Jak to zrobić? Warto zdać się na swojego nauczyciela, który prowadząc Was przygotuje ustne zadania podsumowujące dany temat – po przerobieniu czasów przyszłych możemy rozmawiać o planach na kolejny rok (świetnie jest przerabiać je w okolicach Nowego Roku, wtedy naturalne jest, że rozmawiamy np. o podstawieniach) itd.
Jeśli chcesz poczuć, że weryfikujesz swoją znajomość teorii gramatycznej w praktyce lub po prostu sprawdzić nad czym i w jaki sposób możesz popracować, aby urozmaicić swoje wypowiedzi po angielsku i np. wprowadzić chronologię podczas dłuższych wypowiedzi – sprawdź co dla Ciebie przygotowałam.
Koniecznie daj znać, w jaki sposób przekładasz teorię na praktykę w języku angielskim!
Przez ponad 12 miesięcy zbierałam materiały z filmów, seriali, lekcji z moimi uczniami, a także własnych pomysłów i zagwozdek językowych.
E-book podzielony jest na trzy tematyczne rozdziały:
1. EVERYDAY ENGLISH, gdzie znajdziesz m.in. wyrażenia z cyklu ”nikt nie prosił, wszyscy potrzebowali”, Phrasal Verbs z życia wzięte i wiele, wiele innych zagadnień
2. AMERICAN VS BRITISH, gdzie znajdziesz slang, słowa i wyrażenia amerykańskie oraz brytyjskie, teksty o różnicach pomiędzy USA i UK, różnice gramatyczne, które rozwieją wątpliwości ‘czy to jest poprawne?’, i wiele ciekawostek językowych
3. ENGLISH ON FLEEK, gdzie znajdziesz materiały na wyższym poziomie, bardzo dużo wyrażeń kolokwialnych, zadania na tłumaczenie, ciekawostki i smaczki gramatyczne, a także sporo ‘niepodręcznikowej’ wiedzy!
Napisz do mnie
Chcesz przenieść swoją wiedzę z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej? Nauczyć się jak pozyskiwać wiedzę z filmów czy seriali? A może szukasz interesujących lekcji online na kursy biznesowe?
Po przesłaniu odpowiedzi otrzymasz ode mnie indywidualną ofertę, cennik oraz szczegółowe informacje dotyczące zajęć.
Po przesłaniu odpowiedzi otrzymasz ode mnie indywidualną ofertę, cennik oraz szczegółowe informacje dotyczące zajęć.
Jak będą wyglądały nasze lekcje?
➡️Przed pierwszymi zajęciami zawsze proszę o wypełnienie testu gramatycznego, na pierwszej lekcji sprawdzimy czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu – dzięki temu ustalimy poziom wyjściowy.
➡️Po pierwszych zajęciach przesyłam Plan Zajęć – indywidualny rozkład tego, co będziemy robić z gramatyki, leksyki.
➡️co miesiąc otrzymasz darmowe wyzwanie na 30dni mojego autorstwa.
➡️Na lekcji prowadzimy specjalny plik, w którym zapisuję zdania z błędami.
➡️ Przed każdą lekcją przesyłam materiały oraz listę słówek.