Marta Perlińska – Lektorka angielskiego
Lektorka angielskiego
Jak mówi przysłowie ,,Nie ważne kogo Ty znasz, lecz kto zna Ciebie”. Brzmi jak trywializm, o którym większość z nas na co dzień nie pamięta. Dziś postaram się, abyś zapamiętał/a to zdanie i uświadomił/a sobie jak ważne jest w życiu zawodowym.
Zacznijmy od Manuela Castellsa i jego społeczeństwa sieciowego. Castells już dawno zauważył, że globalizacja ma ogromny wpływ na przepływ informacji, a nowe technologie doprowadzą nasze społeczeństwo do momentu, w którym każdy będzie w relacji z każdym. Warto więc te relacje wykorzystać w celach zawodowych. Według Castellsa nowoczesne społeczeństwa są otwarte, co więcej
w szerszej perspektywie historycznej społeczeństwo sieciowe stanowi jakościową zmianę w ludzkim doświadczeniu. Jeśli odwołamy się do starej tradycji socjologicznej, zgodnie z którą działanie społeczne może być rozumiane, na najbardziej podstawowym poziomie, jako zmieniający się wzór stosunków między naturą i kulturą, to rzeczywiście jesteśmy w nowej erze (Castells 2007: 474).
Co za tym idzie, rola tworzenia sieci kontaktów jest ważniejsza (ale i łatwiejsza) niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli odpowiednio zaplanujemy networking, możemy dzięki niemu otrzymać informacje odnośnie wyboru naszego zawodu, zyskać mnóstwo informacji o naszej branży czy jej możliwości, ale i stworzyć relacje z osobami z branży, z którymi możemy w przyszłości współpracować. Trzeba jednak pamiętać, że networking to nie załatwianie pracy, a raczej zyskiwanie umiejętności i tworzenie relacji, które mogą nam pomóc w rozwijaniu biznesu lub w dobrym zaprezentowaniu się na rozmowie o pracę.
Warto zwrócić uwagę na to, że znajomości posiadają w Polsce dość negatywny wydźwięk (Michałowska 2017: 67). Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ networking można przekłuć w sukces zawodowy. Dlaczego? Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że do odniesienia sukcesu w jakiejkolwiek branży potrzebny jest nie tylko nasz wkład, ale i ktoś, kto za ten wkład i pracę zapłaci, dzięki networkingowi możemy dotrzeć do większej ilości osób, które albo same staną się naszymi klientami, albo polecą nas, gdy ktoś zwróci się do nich z zapytaniem o specjalistę z branży.
Aby w pełni skorzystać ze spotkań networkingowych, istotne jest, żeby dobrze się do nich przygotować. Jednym z najważniejszych punktów takich spotkań jest prezentacja uczestników, która ma przełożyć się w przyszłości na przekazywanie rekomendacji o nich. Jak więc przygotować się do spotkania? Naucz się prezentować to, co robisz w przystępny, zwięzły i ciekawy sposób. Spróbuj wyszukać informacje na temat innych uczestników, tak, aby nie przegapić okazji i nie wykorzystać jej do porozmawiania z osobami, które mogłyby bezpośrednio potrzebować Twoich usług.
Czy networking opiera się tylko na spędzaniu czasu z różnymi ludźmi? Zdecydowanie nie. Networking, to nie tylko spotkania towarzyskie. Za samym poinformowaniem innych członków o tym, że w ogóle zajmujesz się daną branżą, musi iść coś jeszcze.
Według Ivana Misnera, założyciela BNI (Business Network International, czyli organizacji biznesowej, która powstała w Stanach Zjednoczych) na proces budowania trwałych relacji biznesowych składają się trzy wartości V-C-P.
V- Visibility – czyli widoczność (na spotkaniach ale też np. w mediach społecznościowych)
C- Credibility – wiarygodność (warto mówić o swoich doświadczeniach, osiągnięciach i wartościach biznesowych)
P- Profitability – rentowność (pamiętaj nie tylko o korzystaniu z rekomendacji, ale i o zasadzie wzajemności, w której to Ty polecasz innych)
BNI działa w myśl zasady Givers Gain – Dający Dostaje, przedsiębiorcy aktywnie współpracują ze sobą w biznesie, przekazując sobie wzajemnie zlecenia, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. (źródło: https://www.bnipolska.pl/)
Czy networking działa? Z mojego doświadczenia tak, działa w takim stopniu, w jakim się w niego zaangażujemy. Czy ja sama z niego korzystam? Owszem. W tym miejscu chciałabym podziękować wszystkim osobom, które współpracowały ze mną, lub polecały mnie innym osobom (w szczególności moim gościom na spotkaniach ze studentami, czyli Ewie Ciesielskiej, Jankowi Brzostowskiemu, Ani Kurkiewicz i Marcinowi Naranowiczowi oraz wszystkim nauczycielom i nauczycielkom, którzy podzielą się z Wami swoją wiedzą i doświadczeniem – link do spotkań) Networking to świetny sposób na budowanie nie tylko relacji biznesowych, ale i marki osobistej. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu networkingu możemy zyskać rozpoznawalność i trafić do większej rzeszy klientów.
Dajcie znać, czy korzystacie z opcji networkingu, oraz, czy w waszej branży ma on wpływ na odnoszony sukces.
Polecana literatura:
Manuel Castells – Społeczeństwo sieci
Tullier Michelle – Networking Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki
tworzeniu sieci kontaktów
Wendt, Turniak – Profesjonalny networking- czyli kontakty, które procentują
Maciej Gnyszka – Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by to zmienić?
Źródła:
Castells M., 2007 – Społeczeństwo sieci
Michałowska M., 2017 – Osobliwości sieci społecznych. Networking w procesie poszukiwania pracy
Napisz do mnie
Chcesz przenieść swoją wiedzę z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej? Nauczyć się jak pozyskiwać wiedzę z filmów czy seriali? A może szukasz interesujących lekcji online na kursy biznesowe?
Po przesłaniu odpowiedzi otrzymasz ode mnie indywidualną ofertę, cennik oraz szczegółowe informacje dotyczące zajęć.
Po przesłaniu odpowiedzi otrzymasz ode mnie indywidualną ofertę, cennik oraz szczegółowe informacje dotyczące zajęć.
Jak będą wyglądały nasze lekcje?
➡️Przed pierwszymi zajęciami zawsze proszę o wypełnienie testu gramatycznego, na pierwszej lekcji sprawdzimy czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu – dzięki temu ustalimy poziom wyjściowy.
➡️Po pierwszych zajęciach przesyłam Plan Zajęć – indywidualny rozkład tego, co będziemy robić z gramatyki, leksyki.
➡️co miesiąc otrzymasz darmowe wyzwanie na 30dni mojego autorstwa.
➡️Na lekcji prowadzimy specjalny plik, w którym zapisuję zdania z błędami.
➡️ Przed każdą lekcją przesyłam materiały oraz listę słówek.